W nieustannie rozwijającym się mieście-maszynie, rozbudo(wy)wanej i przebudo(wy)wanej, rozrośniętej metropolii, w kolorach, kształtach, brzmieniach, dźwiękach, kakofoniach wymiarów rzeczywistości ludzie i roboty drążą pieczołowicie tunele, przekopują każdą cząstkę ziemi, wprawiając w ruch świat. Wielu podróżników-eksploratorów odczuwa nienasycone pragnienie poznawania i ekspansji kosmicznych przestrzeni, niepojętego ogromu miejsc i nie-miejsc, w których mieszkają albo przygodnie goszczą istoty odmienne od nas. Ale czy na pewno tak bardzo się różnimy? Może one także mają podobne marzenia, wizje, życzenia oraz chęć penetracji kolejnych planet i gwiazd, na przykład naszej.
W 2021 roku ukazało się jedenaście opowiadań, a w zasadzie szkiców literackich, krótkich form prozatorskich – można rzec, że miniaturek, „drobnostek”, a nawet przypowiastek – jednego z ciekawszych japońskich pisarzy science fiction Shin’ichiego Hoshiego (1926-1997), twórcy licznych tzw. „shōto-shōto”, z angielskiego „short-short”, czyli bardzo krótkich utworów o oryginalnym i wyraźnie przedstawionym temacie oraz zaskakującym zakończeniu. Przekładu na język polski dokonali studenci Instytutu Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. W przedmowie do polskiego tłumaczenia japonista Dariusz Głuch przybliża czytelnikom sylwetkę pisarza, specyfikę jego opowieści i trudności związane z przekładem, wynikające z bardzo świadomego i precyzyjnego posługiwania się przez autora językiem japońskim, neologizmami, grami słów (vide: 星, „hoshi” odnoszące się do jego nazwiska, ale oznaczające „gwiazdę”, „planetę” oraz używane do określania wszystkich ciał niebieskich). Badacz przygląda się również recepcji twórczości Hoshiego w Japonii.
Utwory wchodzące w skład (gwiazdo)zbioru „Wybrane opowiadania” pochodzą z tomu „Diabeł w raju” z 1961 roku. Miniatury Japończyka olśniewają. Z dużą umiejętnością, w sposób przemyślany, precyzyjny autor w bardzo krótkiej, skondensowanej formie i przy niewielkiej liczbie słów oraz znaków świetnie kreuje i obudowuje historie, kreśli wiarygodnych i pełnych uroku bohaterów. Powołuje do istnienia mikroświaty będące odzwierciedleniem (mniejszą strukturą) sfery „makro”, kosmosu. W zarysowanych historyjkach, dykteryjkach, opowieściach na jednym z poziomów narracji szyfruje swego rodzaju wejście do różnych wymiarów rzeczywistości i przestrzeni pozaziemskich. Z humorem, żartobliwie prowadzi opowiastki do suspensu i błyskotliwej puenty. W miniaturach Hoshiego odbijają się jak w lustrze i multiplikują gwiazdy. Możemy je rozumieć jako dowolne ciało niebieskie, ale także jako pojedyncze istnienie – człowieka, robota czy inne elementy (wszech)świata – to, co posiada w sobie iskrę, wewnętrzny płomień.
Otwierające (gwiazdo)zbiór „Wymarzone miasto” jest futurologiczną wizją miejsca, w którym wszystko dostarczane jest rurami, ale… w tym (nowym wspaniałym) cudownym (utopijnym) świecie dzieci zaczynają rosnąć większe, toteż dotychczasowy ład zdaje się niewystarczający do zaspokojenia potrzeb. Badacz radioastronomii i językoznawstwa kosmicznego z utworu „Miłosna korespondencja” będzie szukał partnerki na innych planetach, a jego anons zostanie odczytany przez równie samotną mieszkankę odległej gwiazdy. Tytułowy „Racjonalista”, doktor F. spotka dżina w słoju nad morzem i zmierzy się mistrzowsko z irracjonalnością, której nie dopuszcza jego umysł. Przewrotną, wręcz diaboliczną epistołę-spowiedź i quasi-testament odnajdziemy w „Szanowny Zabójco!”. Wybornym, tragikomicznym podsumowaniem wielkich planów dotyczących budowy olbrzymiego statku kosmicznego, by wysłać na jego pokładzie czworo ochotników na przeszło dwustuletnią podróż po innych układach słonecznych, zarysował doskonale Hoshi w kapitalnej opowiastce, swoistej paraboli „Zapał”. Satyrą na ludzką demoniczność jest historyjka „Kontrahenci”, gdzie diabeł zawiera niekorzystne dla siebie umowy z cwaniakami i kombinatorami – gorszymi niż mieszkańcy piekielnych przestrzeni. Oryginalną reinterpretacją kryminalno-detektywistycznego schematu ze świetnymi zwrotami akcji w finale okaże się utwór „Sąsiedzi”. „Na mrocznej planecie” to szkic, wyimek z ostatnich chwil zużytych, wyeksploatowanych robotów wyrzuconych w przestrzeń kosmiczną. Ciekawy obrazek przyszłości, gdy każdy człowiek nosi na ramieniu papugę, która przetwarza jego lakoniczny komunikat w rozbudowaną wypowiedź, dostosowując ją do odbiorcy, zawarł Hoshi w dykteryjce „Sekretarka na ramieniu”. Motyw detektywa i zleceniodawcy w zaskakujący sposób przetworzył i rozwinął autor w „Kopciuszku”. A finalny „Wędrowny cyrk” można odczytywać jako satyryczny obraz ludzkiego – szeroko pojętego – cyrku.
„Wybrane opowiadania” Shin’ichiego Hoshiego zachwycają, rozbłyskują jak gwiazdy na ciemnym, bezkresnym niebie (literatury). Kryje się w ich świetle rozpraszającym mrok nie tylko dużo uroku, wdzięku, dyskretnego humoru, ale przede wszystkim świetnie opowiedzianych, uniwersalnych w przesłaniu historii, a to wszystko za sprawą dużych zdolności literacko-językowych, świetnego warsztatu, sprawności i giętkości stylu, lekkości pióra autora. Pod powierzchnią motywów właściwych dla fantastyki naukowej, pod kostiumem futurologii, rozwoju technologii, robotyzacji, technicyzacji i mechanizacji życia, w króciutkich opowiastkach (przypowiastkach) czytelnik odnajdzie wiele wewnętrznych przejść, ścieżek, rozgałęziających się, rozświetlających i gasnących-wygaszanych gwiazdozbiorów. Każda z zaprezentowanych miniatur Hoshiego to arcyciekawe ministudium ludzkiej natury i kondycji człowieka.
——————
Shin’ichi Hoshi, Wybrane opowiadania, red. nauk. przekł. i przedmowa Dariusz Głuch, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021.
Z ciekawostek: Hoshi przyjaźnił się z jednym z najbardziej znanych mangaków Tezuką Osamu, a jego babcia ze strony matki była siostrą słynnego pisarza Moriego Ōgaia.
Mam nadzieję, że ta wspaniała inicjatywa wydania jedenastu opowiadań Hoshiego będzie zwiastunem kolejnych publikacji, bo to pisarz, który ma w swoim pisarstwie to „coś”, jego literackie światy przyciągają.
Spis tekstów:
- „Wymarzone miasto”, przekł. Gabriela Karpowicz
- „Miłosna korespondencja”, przekł. Gabriela Karpowicz
- „Racjonalista”, przekł. Hanna Kowal
- „Szanowny Zabójco!”, przekł. Hanna Kowal
- „Zapał”, przekł. Hanna Kowal
- „Kontrahenci”, przekł. Maciej Matusiak
- „Sąsiedzi”, przekł. Maciej Matusiak
- „Na mrocznej planecie”, przekł. Kamila Szwemberg
- „Sekretarka na ramieniu”, przekł. Kamila Szwemberg
- „Kopciuszek”, przekł. Gabriela Szymańska
- „Wędrowny cyrk”, przekł. Gabriela Szymańska
Autor: Luiza Stachura
Zachęciłaś mnie do lektury…;-)
Polecam bardzo : ) Mały zbiorek, ale przynosi ogrom czytelniczej satysfakcji – odkryłam go chwilę przed Świętami.
Na pewno zakupię i przeczytam, bo ostatni czuję wręcz potrzebę eksploracji takich literackich światów;)